Jeszcze jakiś czas temu przemysł odzieżowy mógł kojarzyć się świadomym klientom z zagrażającymi środowisku praktykami. Obecnie sytuacja wygląda jednak zupełnie inaczej. Marki szyjące ubrania zmuszone są brać pod uwagę coraz większą świadomość nabywców, którzy chcą kupować w trosce o dobro naszej planety. W środku tego wszystkiego pojawia się pojęcie ekologicznej mody. Na czym dokładnie ono polega?
Eko moda i jej popularność
W ostatnim czasie na popularności zyskuje eko moda. Trendy przyjazne środowisku, w przeciwieństwie do tych z wybiegów nie znikną jednak po kilku sezonach, a zawsze będą „en vogue”. Przyczyna leży w rosnącej świadomości ekologicznej konsumentów. Coraz więcej osób zdaje sobie sprawę, że przemysł odzieżowy należy do jednego z największych wytwórców odpadów na świecie. Ogromne ilości zużytej energii, wody, substancji chemicznych, wykorzystywanych do produkcji oraz dystrybucji na masową skalę nie pozostają bez wpływu na stan środowiska naturalnego. Eko moda ma być na nie odpowiedzią i zarazem ratunkiem dla naszej planety.
Co to jest moda ekologiczna?
Ekologiczna moda jest koncepcją, która może być realizowana przez marki na różne sposoby. Najczęściej odnosi się do procesu produkcji ubrań, a konkretnie wykorzystywania tkanin przyjaznych dla środowiska lub pochodzących z recyklingu. Jednocześnie dąży do ograniczenia emisji szkodliwych dla ekosystemu substancji.
Eko moda oznacza jednak coś więcej niż tylko dbałość o planetę. To także ochrona praw człowieka i etycznego procesu szycia odzieży. W jej ramach wszyscy pracownicy zatrudnieni przy tworzeniu kolekcji mają pracować w humanitarnych warunkach oraz otrzymywać godne wynagrodzenie.
Ekologiczne marki duże znaczenie przywiązują również do zapewnienia komfortu samym użytkownikom, sięgając po pozbawione toksycznych substancji i przyjazne dla ciała tkaniny. Priorytetem są rozwiązania naturalne oraz nieszkodliwe dla zdrowia.
Eko moda – trendy
Nie ma jednej odpowiedzi na pytanie, co to jest moda ekologiczna. Ubrania przyjazne dla środowiska wpisują się w wiele trendów, które konsumenci upodobali sobie w ostatnim czasie. Zaliczamy do nich między innymi:
Ekologiczne tkaniny
Wraz z tym, jak na znaczeniu zyskuje moda ekologiczna, odzież jest rozpatrywana przez klientów przede wszystkim z perspektywy użytych do jej produkcji tkanin. Zamiast syntetycznych i sztucznie barwionych wybiera się materiały przyjazne dla środowiska, wyprodukowane według zasad Fair Trade: bawełnę organiczną, len, konopie, wełnę organiczną, bambus czy tencel. O bezpieczeństwie tkaniny dla środowiska i człowieka poświadcza między innymi certyfikat Oeko-Tex Standard.
Upcykling
Czym charakteryzuje się moda ekologiczna? Oczywiście ponownym wykorzystywaniem. Mowa tutaj nie tylko o powszechnie znanym recyklingu, ale i upcyklingu, czyli przerabianiu już istniejących rzeczy na coś nowego. Sukienka zrobiona z bluzki, a może spódnica z topu? Możliwości na upcykling jest wiele, nic więc dziwnego, że sięgają po niego nie tylko indywidualni konsumenci, ale i największe marki odzieżowe.
Slow fashion
Według wyznawczyń ruchu slow fashion eko moda jest przede wszystkim powolna. Wiąże się więc ze świadomymi zakupami, a więc zwracaniem uwagi na ilość, częstotliwość oraz jakość nabywanej odzieży. Duże znaczenie ma także odpowiedzialny, a więc nieco dłuższy niż w przypadku dużych koncernów proces produkcji. O tym, jak kupować ekologiczne ubrania zgodnie z zasadami slow fashion pisaliśmy w jednym z naszych artykułów, który można znaleźć tutaj.
Jakie ubrania są ekologiczne?
Chcąc odpowiedzieć na pytanie, jakie ubrania są ekologiczne, warto sprawdzać metki. To właśnie na nich firma umieszcza skład, a często także certyfikaty potwierdzające najwyższą jakość. Równie dobrym pomysłem jest zapoznanie się z polityką danej marki i zweryfikowanie jej proekologicznej działalności.
Nie tylko eko moda
Odpowiedzialni konsumenci wiedzą, że dbałość o środowisko to nie tylko moda ekologiczna. Ubrania są niewątpliwie najważniejszym elementem całego procesu, ale liczą się także rozwiązania, które marki odzieżowe wykorzystują, aby zaoferować klientowi finalny produkt. Ekologiczną postawę można wyrazić nawet poprzez same metki czy sposób realizacji dostaw.
Doskonałym przykładem takich działań jest oczywiście Mess Apparel. W końcu zarówno nasze metki, jak i opakowania wyprodukowane są z materiałów pochodzących z recyklingu, a do nadruków używamy ekologicznych farb na bazie wody. Wprowadziliśmy także roślinne, w pełni biodegradowalne foliopaki ze skrobi, niezawierające plastiku pochodzącego z przetwarzania nafty. Więcej informacji o naszej działalności na rzecz środowiska, a także polityki samej marki można znaleźć w zakładce „O nas”. Poznajmy się bliżej!